19 January 2011

* Susu!! Oh Susu!!

Susu

Pagi ni Ayun nak cerita fasal susu  plak.. Sebab ape??

Susu!! Oh Susu!! Knapa Ayun tak minum kau masa kecik2 dulu,,, sekarang kan dah menyesal badan tak tinggi..:'(.

Baru2 ni Ayun ada tengok rancangan kesihatan kat KBS World  iaitu VITAMIN..Kebetulan time tu dorang cerita mengenai " Faktor yang membantu kepada pertumbuhan tulang untuk lebih TINGGI" Memang tak nafikan orang Korea blh diketegorikan sebagai tinggi2 terutama di kalangan masyarakat Asia.. Di Korea, susu disebut U yu (ambik korean masa blaja kt universiti) :)

Antara tip2 untuk kita jadi tinggi ialah:

* Sekurang-kurangnya kita minum 3 gelas susu sehari untuk pertumbuhan tulang dan kalsium dalam tubuh badan kita.( sebab doktor dlm rancangan tu ada ckp jika minum 3 gls sehari walaupun dari umur 8-10 dan seterusnya bagi lelaki,,blh mencapai ketinggian sehingga 178 cm kira tinggi la tu)
* Banyakkan bersenam
* Amalkan makan sayur-sayuran

Ayun pun perasan adik lelaki Ayun memang suka minum susu dari kecil sekarang ni da tinggi macam galah berbanding abang dia..
Adik sepupu Ayun pun baru umur 4 tahun n kuat minum susu dalam sehari 6-8 botol or lebih lebih tinggi dari sedara dia yang umur 5 dan 6 tahun..Ayun siap pesan kat mak sedara Ayun biar jer anak dia kuat minum susu sebab baik untuk badan n otak.. Baik habiskan duit beli susu daripada belikan mainan..

So, sape2 yang ada anak2 kecik n adik2 kecik ajar (paksa) dorang minum susu dari kecik untuk mengelakkan dorang menyesal di kemudian hari sebab tak cukup tinggi..hehe

1 comment: